Elitserien och Junior-VM!

Tillbaka! Jag har haft den roligaste julen på länge. Fy fan vilken upplevelse säger jag bara!
Här nedan följer några korta rapporter och bilder från samtliga matcher frånsett Mora - MODO.

Mora IK - MODO Hockey 21/12 kl. 19:00, FM Mattsson Arena.
3-2 (1-0, 2-1, 0-1)

Återigen stod jag strax bakom målet där ståplatserna befinner sig, ingen höjdare direkt. Mora har alltid varit ett slags andrahandsval från min sida. Tycker det är jättekul när det gå bra för dem. Trots det hittade man mig bland alla supportrar från Örnsköldsvik. Introt var lika maffigt som vanligt och det slog mig att jag hade glömt (!) kameran. MODO har ett oerhört snabbt passningsspel till skillnad från hemmalaget. Hade det inte varit för målvakten Juha Pitkämäki som storspelade skulle nog MODO nollat Mora. Så blev inte fallet utan Mora tog hem segern med slutsiffrorna 3-2. Det syntes tydligt vilka som varit NHL-spelare då de bjöd på kraftigare närkamper plus att rapiditeten var hög. Juha Pitkämäki, Tero Määttä, Anders Bastiansen och Håkan Bogg i Mora var enligt mig de bästa spelarna. Från MODO:s sida ger jag Per Svartvadet och Niklas Sundström en eloge.

Sverige - Kanada 26/12 kl. 19:00, Ejendals Arena.
0-2 (0-1, 0-1, 0-0)

Mitt första besök i Ejendals Arena i Leksand gav mig höga förväntingar. Ståplats bakom mål med nätet som fick mig att tappa koncentrationen, snett ovanför trumman, mitt i klacken, där fanns jag. Hörseln var det inget fel på i alla fall och jäklar. Man hörde kanadensarna skråla här och var i den fullsatta arenan. Måtte Sverige vinna för att ge dem på dängen. Det var tanken.

Sverige pressade på rätt bra för jämnan uppe vid Kanadas mål. Efter runt fjorton minuter kunde dock Luc Bourdon genom ett slagskott från blålinjen spräcka nollan och ge Kanada ledningen. I andra perioden när klockan visade tiden 19:12 stod det 0-2 till Kanada. Brad Marchand stod för målskottet och Kristopher Letang & Andrew Cogliano för assisterna. Bägge målen kom i numerära överlägen. Sverige tog ut målvakten Joel Gistedt i den lilla minuten som återstod av matchen, men siffrorna 0-2 stod fast. Kanada gick ur matchen som segrare, möjligtvis givna sådana. Det skall påpekas att det var ganska jämnt mellan lagen och Sverige hade lika stor chans att vinna matchen som Kanada. Trots förlusten vann småkronorna skotten med 31-18. Hatten av för målvakten Carey Price, Marc Staal och Sam Gagner som utan tvekan kommer att gå långt. Nicklas Bergfors med sina rappa ben, makalösa Nicklas Bäckström och Patrik Zackriksson med sina målchanser ska ha extra mycket beröm för tappert kämpande. Det enda som var lite störande var alla dessa reklampauser, men det är klart, väntan är hård för vissa men en räkmacka för andra.
Sverige - Kanada
Schweiz - Vitryssland 27/12 kl. 16:00, FM Mattsson Arena.
4-1 (0-1, 2-0, 2-0)

Hade lite tid över så jag slängde mig in i arenan igen. Sittplats, tack och lov! B-gruppen blev det denna gången och matchen var faktiskt bättre än väntat. Målvakterna i Vitryssland var kul att studera. Pronin med sina 196 cm och Dmitriy Zhuravski's 174 cm.

Vitryssland hade ett litet övertag om Schweiz i första perioden. Första målet kom inte förrens efter approximativt arton minuter genom Andrei Stas i numerärt underläge. I andra perioden vaknade Schweiz till liv och tryckte på. Efter dryga nio minuter kvitterade Juraj Simek till 1-1 för Schweiz. Kort därefter tar de också ledningen tack vare Fadri Lemm, med hjälp av Robin Grossmann. I tredje perioden var Schweiz klart det bättre laget. Det tog endast 27 sekunder för Yannick Weber att sätta 3-1 i powerplay. 4-1 målet var rena oturen för Vitryssland. Målvakten Valeriy Pronin trodde att han hade fångat pucken men den gled iväg, skott igen och det krävdes ett tredje skott tills han fick ge vika. Skotten blev 33-22 och bästa spelaren på planen var dock Vitrysslands forward Sergei Kostitsyn, som briljerade på bra. Matchens bästa spelare blev till slut Egor Filin och Schweizs Juraj Simek. 
Schweiz - Vitryssland
Kanada - USA 27/12 kl. 19:30, FM Mattsson Arena.
6-3 (2-0, 1-2, 3-1)

Toppmatch i all heder med det tredubbla publikantalet gentemot föregående match. Fick en lysande sittplats högst upp nära mitten också, perfekt. Ruskigt bra match måste jag säga och det var kungligt kul att få se spelare som med största sannolikhet kommer dominera i NHL om ett par år.

Första målet dröjde men efter fjorton och en halv minut tar Kanada ledningen genom Steve Downie, assisterad av Kristopher Letang och Luc Bourdon. Tre minuter därefter utökas ledningen genom Tommy Pyatt i numerärt överläge. I andra perioden fick USA nog först efter Jonathan Toews 3-0 mål och reducerade till 3-1 via Erik Johnson. Efter sex spelade minuter rör sig nätet igen hos Kanadas kasse, Mike Carman står för målet. I tredje perioden får Jonathan Toews ett straffslag och han gör inga misstag, 4-2 till Kanada. Reducering från USA:s håll kom igen, 4-3 målet signerad Bill Sweatt. Efter slarv från amerikanerna gjorde Darren Helm både 5-3 samt 6-3, varav det sistnämda gjordes i tom målbur. Matchens bästa lirare utsågs till USA:s Jack Skille och Kanadas Jonathan Toews. Det var egentligen jämnt i matchen men Kanada drog det längsta strået. Matchen mellan Schweiz - Vitryssland var ingenting emot denna. Full fart hela tiden och mycket hårdare tag, med en hel del tuffa tacklingar och initierade slagsmål. USA:s målvakt Jeff Zatkoff ansåg jag hade flest svaga punkter. Bill Sweatt i USA kommer utan tvekan hamna i NHL då han har en ruggig speed. Återigen ger jag en extra eloge till Kanadas Marc Staal och Sam Gagner. Sammanfattningsvis kan man gott och väl säga att det var ett par individuella misstag som bräckte USA.
Kanada - USA
* Fjärde bilden är tagen när Jonathan Toews sätter sin straff

Copyright © Louize / supporterlivet.blogg.se

Kommentarer
Postat av: lohman

najs bilder.. Vad kul att du haft en bra jul för det har jag också.. =)

Nu hoppas vi ju bara på att Sverige får medalj i JVM!

2006-12-28 @ 22:41:43
Postat av: Louize

lohman: Tack! Japps, vi får göra det.

Postat av: Marcus

Oj du måste vara snyggaste supportern som jag sett. :D Du är väl medlem på HockeySnack?

2007-01-04 @ 14:21:12
URL: http://www.hockeysnack.com
Postat av: Louize

Marcus: Haha, tack, antar jag. Hm, inte än men snart så ;)

2007-01-04 @ 14:41:45
URL: http://supporterlivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback



RSS 0.91


Bloggtoppen.se Sport bloggar BlogRankers.com Bloggportalen Sport bloggar