Klassisk sång snart i trasigt tillstånd

Sverige - Kanda (JVM 26/12, Ejendals Arena)

Diskussionen huruvida nationalsången skall vara kvar eller inte på seriematcherna pågår än. Kan dock inte tänka mig att Svenska Hockeyförbundet har diskuterat detta ämne överhuvudtaget - rätta mig om jag har fel. Någon som har pratat mycket om detta är Niklas Wikegård, och jag håller definitivt med om att nationalsången borde slopas på seriematcherna. Förstå mig rätt; det är inget fel i att köra den, men jag tycker den är lite betydelselös på de "vanliga" matcherna. Och med det menar jag inte att jag inte respekterar Sveriges nationalsång - för det gör jag! Ett motargument lyder: "Ta bort den är som att ta bort dansen runt granen på Julafton". Ja okej, säg mig då - brukar vi dansa runt julgranen sjuttioelva gånger om året?! En annan tycker att sången ger en högtidlig stämning. Sant, men den har mycket mer effekt när den sjungs på speciella matcher, såsom till exempel slutspel.

Just nu tycker jag att vi svenskar börjar sjunga/spela sönder den. Bara jag som känner att nationalsången börjar tappa sitt värde och betydelse? Någon gång kommer barriären spricka, likt den där sommarhiten som spelas om och om igen på radion - förr eller senare kommer vi tröttna på den oavsett om vi vill det eller ej. Nej, jag tycker vi ska vara sparsamma med våran kära nationalsång. Räcker gott och väl att spela den på landskamper och VM egentligen. Vi-mot-dem liksom. Annars skulle en klubbsång vara ett bra alternativ, annan sång men med samma kraft. Det är lite NHL-stuk över det hela rätteligen.

Sedan kan man ju fundera över om dessa diskussioner har någon relevans överhuvudtaget. Vem är ansvarig och kan vi påverka alls om vilket håll vi ska gå åt? Skulle det leda till något? Ingen som vet, men let's face it - alla tycker olika och kommer alltid att göra det. Hoppas ändå att en lösning inte ligger alltför högt över våra huvuden. Detta är något som alla klubbar bör begrunda - om jag får säga mitt.

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback



RSS 0.91


Bloggtoppen.se Sport bloggar BlogRankers.com Bloggportalen Sport bloggar