Nej till alkohol!

No Alcohol

Idag vaknade jag på helt fel sida och kände att jag måste få detta ur mig en gång för alla.
Alkohol, spirituosa, rusdryck eller berusningsmedel, kalla det vad ni vill. Tycker ni själva att det är okej att dricka alkohol under matcherna? Alkohol och idrott, hör det ihop? Många säger nej, men bryggerierna säger ja. Genom olika sponsringsavtal ser de till att få sina varumärken och drycker marknadsförda. På detta sätt kopplas alkoholen samman med allt positivt som människor förknippar med idrott - sund livsstil, framgång, social gemenskap samt glädje. Det innebär också att alkoholen kopplas samman med en livsstil med stor attraktionskraft på unga människor. Idag ser man flera ölmärken kring diverse idrottsarenor, trots förbudet för alkoholreklam och Riksidrottsförbundets restriktiva alkoholpolicy. Nu pratar jag allmänt inom alla sporter.

Ishockeyn då?

Jag pratar nu ur en supporters synvinkel på det hela. Är det okej för en supporter att dricka under matcherna? Om inte alkohol gäller för spelarna, varför ska det tillåtas supportrarna? Ni vet den där lilla regel-lappen vid entrén? Aldrig läst den? Står något i stil med att det är förbjudet att ta in alkohol i hallen. Men ändå så gör ni det? Varför? Ge mig EN bra anledning varför ni ska dricka i hallen. För att skapa en roligare stämning? För att det är fredag eller en helgdag? För att dina kollegor gör det? För att det nu råkar vara gott? Tycker du att dessa är bra anledningar bör du fundera vad det är för idioti du håller på med. Alla vi som håller på med sport har fått lära oss att droger och alkohol inte hör till sporten. Vilken grupp representerar du egentligen? Det drabbar inte bara dig själv utan alla andra runt omkring. Publikens ansikte utåt är vi supportrar - Ska inte vi föregå med gott exempel? Vi representerar ändå en del av föreningen. Alkohol har sina konsekvenser. Majoriteten börjar skrika en massa glåpord, könsord och är rent ut sagt vidriga i sina meningar. Andra försöker leva livet genom att ta ut sin aggression på folk som står jämte om det går dåligt i matchen. Det är pinsamt med vuxna människor som sänker sig till den nivån.

Publikvärdar?

Deras uppgift är att finnas till hands och skapa en trivsam miljö för publiken, och att bidra till ökad säkerhet. Skapar alkohol en trivsam miljö i hallen? Kan jag be en publikvärd att rycka burkarna från folk eller ska jag göra det själv? Eftersom rättesnöret säger att det är förbjudet att ta med sig alkohol in i hallen, borde inte det vara deras uppgift att se till att folk inte gör detta. Alternativt att införa kroppsvisitering vid entrén? Ärligt talat! Såklart hänger inte allt på dem, största ansvaret har du själv. Om du nu är tvungen att dricka alkohol, gör det någon annastans då. Publiken består av olika åldersgrupper, däribland barn. Tycker du att som vuxen eller förälder att barnen ska lära sig att detta är okej? Vi bär alla på olika åsikter, detta var min. Jag hoppas verkligen att detta ger er en tankeställare.

Tack! 

Kommentarer
Postat av: lohman

Jag håller med, alkohol har ingenting med sport att göra.

2007-01-06 @ 21:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback



RSS 0.91


Bloggtoppen.se Sport bloggar BlogRankers.com Bloggportalen Sport bloggar