Tankar om dagens trupp


Obs! Bilden är ett montage!

Kan inte hjälpa det faktum att jag får déjà vu-känslor från försäsongen -06, då jag studerade spelartruppen från mitt startblock vid 100-metersbanan på Ryavallen när de körde Cooper-testet i böljan, då jag satt som ett frågetecken på läktaren efter ett ispass, och då jag grämde mig totalt under träningsmatcherna. Det jag inte visste var att just den truppen skulle skjuta klubben till allsvenskan ca 8 mån senare. Den försäsongen var jag otroligt skeptisk, förra året fanns inga tvivel överhuvudtaget och idag känner jag samma skepticism som för två år sedan.

Känslan av att tro att man nyss köpt en bokhylla utan skruvar är rent ut sagt förjävlig.


Målvaktssidan

När ska man våga satsa på två målvaktskort? Kombinationen av sporrningar och varvningar är oslagbar. Självklart en kostnadsfråga, men det handlar ju om att prioritera och våga utforska ny mark. Vill man läcka bakåt eller ha några brister framåt? Rahm i all ära - en fantom som verkar bemästra även det till synes omöjliga. Det skall dock påpekas att Rahms senaste säsong har varit mycket skadedrabbad, och vi har egentligen ingen aning om hur formkurvan skulle se ut en hel säsong. Det sliter oerhört att ligga på topp match efter match - och även absoluta toppmålvakter har dippar som är åt helvete. Ingen säger att man förväntar sig högklassigt spel i varje match, men många tänker det. På en skala från 1-10, hur jäkla gött vore det inte att ha en rejäl backup där i hörnet av båset om det brister? Förstaspaden bör ha två potentiella ägare denna gången...

Backsidan
Ser lovande ut, även om det kanske fattas en gnutta rutin. Förmodligen dyker det väl upp ytterligare en juniorback, men jag hade gärna sett att en transatlant fyllt upp en av platserna. En tvåvägsspelare som spelar smart, vågar ta för sig, agerar föredöme, sliter i varje byte och som kanske kan lyfta laget en bit.

Forwardsidan
Vi vet vad de kvarvarande spelarna från förra säsongen går för, men jag ställer mig lite tveksam till nyförvärven. Hungriga juniorer är kalasbra för att få fart på trötta veteraner - fast man kunde dock ha kunnat spetsat till det bättre. Gamla elitserierävar som "Remmis" är jag obotligt skeptisk mot... eller gammal och gammal... men minns ni säsongen 04/05? Rättare sagt ingen säsong man vill lägga på minnet, men herrarna Rydmark och Sjögren lovordade man så otroligt mycket innan skenorna stötte isen - och hur många blev inte besvikna på deras insatser efter ett tag? Inte för att florera negativism, men i alla fall...


Dock förändrades min syn på truppen när serielunken drog igång efter den gruvliga försäsongen -06, och triumfkortet var givet. Hoppet för en framgångsrik trupp denna säsong finns fortfarande kvar, och även om skepticismen tågar i spetsen idag så tänker jag inte öppna käften och totalsåga innan serien dragit igång. Stommen finns kvar i laget i alla fall - tack och lov för det! Dock är det mycket som ska klaffa innan det blir tiptop - som att se till att få skruvarna på plats.

Kommentarer
Postat av: JK

Det här hör inte till inlägget men jag är lite nyfiken på hur du gör när du fotar målen?? Har själv börjat fota lite smått men jag blir så uppslukad av att få till bra bilder att jag egentligen inte ser hur målen går till, vilket inte är poängen med det hela. Du å andra sidan kan få till en bild OCH beskriva situationen felfritt. Ge mig tipsen! ;-)



Hälsn. JK

2008-06-17 @ 15:12:08
Postat av: Louize

JK >> Ah... klassikern, been there myself :D Jag har för vana att nästan aldrig kolla i sökaren när det kommer till hockey, eftersom jag samtidigt följer matchen och vill se helheten. Detta gäller framför allt vid målen. Ett enkelt tips är att rikta kameran direkt mot mål när en målchans är nära (kolla LCD-skärmen för exakt position), håll kvar, följ spelet med blicken och fyra av när skottet kommer. Använd gärna "bracketing"-funktionen (tar tre eller fler bilder i snabb följd med skiftande exponeringar) om det finns någon, eller någon annan inställning för bildsekvenser för att öka chansen att få till en bra bild. Testa dig fram :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback



RSS 0.91


Bloggtoppen.se Sport bloggar BlogRankers.com Bloggportalen Sport bloggar