Tre pinnar + X-gänget

Allsvenskan
Bofors IK - Borås HC
1-3 (0-1, 1-1, 0-1)

Ett hundratal supportrar var på plats i Nobelhallen för att heja fram HC till seger, och visst blev det seger. Som utlovat var det inga BHC-spelare som stod och sov de första tio minuterna, och fem sekunder senare kunde Lenny Dower panga in ettan. Tvåan var signerad Joakim Persson i andra akten efter drygt åtta minuter. Bofors tryckte på och sköt in reduceringen, men Patrik Ahlstrand kunde i tredje perioden kriga in det tredje målet (på HC:s första riktiga målchans i perioden!) när drygt tre minuter återstod av matchen. Bofors tog ut målvakten men Borås höll tätt och kunde bärga hem tre nya poäng, och samtidigt parkera på den sista PO-platsen.

En för övrigt ganska konstig match där BHC inte hade något spel överhuvudtaget, och i tredje perioden var man fullständigt tillbakapressade. Bofors var definitivt det bättre laget, men marginalerna tycktes ligga på bortalagets sida. Tack vare en ypperligt bra burväktare i Robin Rahm och en stark kämpaglöd i spelarna så föll siffrorna åt rätt håll. Nu krävs det att man tar minst två poäng mot Almtuna för att säkra PO-platsen.

Undra när man kan sluta vara så nervös så att man nästan håller på att spy...


Vad säger man om själva resan då? I början var det faktiskt trevligt, men sedan... BAAAAAAAAH!
Har ingen aning om hur läget såg ut i den andra bussen, men jag hoppas den såg bättre ut än i "min". Eftersom det är tabu att kalla detta gäng för Guliganer, så kallar jag dem X-gänget. Stundtals kändes det som att man var med på en fotbollsresa där man bland annat skulle hata IFK Göteborg. Ramsor hela vägen till Karlskoga, och hela vägen hem. Vissa av oss kunde koppla bort det, men det blev bara jobbigt när flera började gnälla.

Mitt intryck av X-gänget; intelligensbefriade grabbar som endast var med för att dricka och hetsa bofors-klacken. Trots kroppsvisitering på baksidan av hallen så smugglades det in en och annan öl. Ett tiotal, om inte mer, vakter/poliser omringade bortasektionen. I periodpauserna hånade de bortasupportrarna och jag tror till och med att ett par av dem blev utkörda ur hallen.

På hemvägen ropades det igen. En del av ramsorna var väldigt olämpliga, men i alla fall. Ett flertal började må dåligt och det spyddes i bussen. Tyckte riktigt synd om busschauffören som troligtvis fick ta hand om det sedan.

Jag hoppas verkligen inte att dessa får åka med någon mer gång. Jag räknade dem inte som BHC-fans överhuvudtaget eftersom deras intresse riktades uppe på läktaren och inte på isen - resten på bortasektionen skötte sig dock vilket jag var glad över. Man kanske inte tycker att ett gäng idioter spelar så stor roll när det handlar om ett hundratal supportrar, men till slut så fungerar det inte att blunda för vilka problem det orsakar.

Hur mycket krävs för att de ansvariga ska haja till och införskaffa alkoholförbud på resorna? Men nej, man är ju livrädd för att betydligt mindre folk ska åka med då. Tänk om mindre personer åker med pga. att det faktiskt finns alkohol på resorna. Alla har vi fått beskåda konsekvenserna av konsumtionen. Då kvarstår frågan; vill man att supportrarna ska åka och se hockey för hockeyns skull eller för alkoholens?

Det var ju som någon sa under resan, att vi representerar Borås Hockey. Ett Borås Hockey som är strängt emot alkohol. Hur fan går det ihop? Jag var inte den enda som snackade om att ha alkoholförbud på resorna och det är jag jävligt glad över. Äntligen är det fler som fattar att detta inte håller i längden. Det är inte sagt att ett alkoholförbud får alla problem att försvinna, men det är en början och ett steg i rätt riktning mot en bättre supporterkultur.

Men vem lyssnar på ett par ungdomar och en och annan random vuxen?
Hade vi alla vart 40+ och haft ett stort inflytande - hade man lyssnat och tagit ställning då?

Kommentarer
Postat av: En på 30+ som hajar

Du har ju så jävla rätt i allt du säger! Du verkar mycket äldre än vad du egentligen är i dina resonemang. Jag var med på resan igår och tycker saker och ting borde handlats annorlunda. Jag vill också ha alkoholförbud på resorna, men det är ju som jag hörde dig säga en gång under en hemmamatch, att det är svårt att driva igenom något när majoriteten tycker det är okej att kombinera hockey med alkohol. Det är ju faktiskt också dom som inte märker av hur illa det egentligen är, och det skulle faktiskt inte förvåna mig ett piss om de ansvariga tar sig en slatt också.

Jag tror faktiskt att det är fler än mig själv som tycker precis så som du gör men inte vågar säga något för rädslan att bli motarbetad. Det är starkt av dig att fortsätta belysa ämnet trots att folk sätter sig emot, eftersom ingen annan gör det. Både BHC och Red Line borde vara jävligt stolta att ha minst en supporter med hjärnan på rätt ställe såväl ett gigantiskt hjärta för hockeyn, tycker jag.

Sluta inte med det du gör! Någon gång trillar myntet ner...

2008-03-01 @ 16:44:17
Postat av: Vakna!

Håller med föregående talare.

VAKNA RED LINE!!!!!

2008-03-01 @ 17:04:32
Postat av: Xerxes

Det fanns till och med minderåriga på bussen som fick uppleva detta... Fy fan

2008-03-01 @ 17:54:06
Postat av: ...

smällare hade ungjävlarna med sig också!

2008-03-01 @ 18:27:58
Postat av: Basse

Angående alkoholförbud så är det rätt respektingivande att en 18-åring har mer vett i skallen än de ansvariga som säkert nästan är dubbelt så gamla. Kan folk avstå alkohol på en onsdagsmatch så går det fan på en fredag också. Supa kan man göra efteråt!

2008-03-01 @ 21:40:12
Postat av: Mats

Jag ska erkänna en sak för dig Louise. Du har mer inflytande på oss supportrar än du tror. Vi var ett par st som brukade dricka under vissa bortaresor och matcher, men du har fått oss att ändra syn på det hela och fått oss att inse att det inte främjar någon part överhuvudtaget. Det ska du ha tack för, för allt vi vill är att hjälpa föreningen framåt och bibehålla ett gott rykte. Det förvånar mig att du inte har en högre position i Redline då jag anser att du kan påverka rätt mycket och röra om i grytan lite. Du är visserligen rätt ung men otroligt vuxen i sättet. Hoppas fler inser det.


Du är en bra förebild!

Mvh // Mats

Postat av: Louize

Mats >> Tack Mats, det värmer en kylig dag som denna! =)

2008-03-02 @ 13:23:58
URL: http://supporterlivet.blogg.se
Postat av: David Nykvist, ordförande Redline Support

"...det skulle faktiskt inte förvåna mig ett piss om de ansvariga tar sig en slatt också."

"Någon gång trillar myntet ner"

"Angående alkoholförbud så är det rätt respektingivande att en 18-åring har mer vett i skallen än de ansvariga som säkert nästan är dubbelt så gamla."

Jag tackar ödmjukast för dessa passningar. Är ni emot alkohol på våra bussresor är det bättre att ni framför det på ett sakligt sätt. Exempelvis vid något av våra möten dit alla är hjärtligt välkomna. För er som inte kan vänta går det bra att maila mig (mailadressen finns ovan).

Upplysningsvis dricker jag mycket sällan alkohol i samband med BHC:s matcher och fyller inte 30 än på flera år.

2008-03-03 @ 17:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback



RSS 0.91


Bloggtoppen.se Sport bloggar BlogRankers.com Bloggportalen Sport bloggar