"The Dome"

Ingen boråsare kan väl ha missat nyheten om Borås kanske framtida ishall? "The Dome" är minst sagt ett riktigt dyrt projekt, men smakar det så kostar det. Utsidan är läckerheten själv samtidigt som insidan är en aning tveksam.

Namnet
Det känns en aning typiskt oss svenskar att försöka amerikanisera det hela. Personligen har jag inte så stora invändningar mot sådant, men jag vet att det sticker i mångas ögon. "The Dome" för dessutom tankarna till någon form av arena för kickboxning och wrestling - dock kan jag ju bara tala för mig själv. Emellertid är nog "The Dome" bara ett provisoriskt arbetsnamn.

Troligtvis kommer namnet ha en företagsanknytning, vilket jag inte direkt kan påstå att jag är ett stort fan av. "Ellos Arena" är ett namn som har frodats vilt som ett alternativ - ja ursäkta - men över min döda kropp! "The Dome" låter så fan mycket mer intressant att besöka i det avseendet.

Läktare
Ett stort misstag man har gjort här är att inte ha läktare runt hela rinken. Dock kan jag till viss del förstå poängen med att sätta loger på kortsidan till foajén, det blir ytterligare en massa kostnader om man ska bygga ut den vägen. Samtidigt är det inte optimalt att bygga loger på kortsidan - vem vill betala mer för en loge där utsiktsförhållandet är sämre än om man pröjsade för en sittplats på långsidan? Logerna skulle göra sig markant bättre på långsidan.

Dock verkar det som att man helt har utrotat ståplats?? Ja, jag vet att det nog endast är en minioritet som vill ha kvar ståplats. Det är något speciellt med ståplats - det finns en särskild känsla där som sittplats aldrig kan mäta sig med. Det finns inget som skapar en sådan ljuv stämning i en arena som ståplats. Har ni någon gång sett (eller ännu bättre deltagit) flera tusen "ståplatsare" i rörelse så förstår ni vad jag menar. 1716 hoppande fans i LLA Arena kan jag tycka är mäktigt, men värst i sin klass är nog ändå Frölundaborg... Den inramningen som skapas är i särklass den bästa - en inramning som hela sittplats inte kan axla även om man försökte.
Hjärtat i supporterkulturen anser jag bottnar mångt och mycket där.

För att komma tillbaka till ämnet så stället jag mig mycket tveksam till om läktarytorna någonsin kommer att bli fullsatta, om ens halvsatta. Beräknar man verkligen att majoriteten av åskådarna då i så fall skulle komma bara för arenans skull? Är det inte "fint" nog att kolla på hockey i dagsläget, eller? Folieväggarna måste ju verkligen skrämma slag på boråsarna. Skämt åsido, men jag tror inte att hockeyintresset kommer att öka speciellt avsevärt pga. arenan och dess nya tillgångar på lång sikt. Trodde man var där för hockeyns skull...? Antar att det där med "multiarena" lockar mest och det är därför kapaciteten utökas.

Kostnad
Jo tjena, 200 miljoner... Det räcker nog inte att tömma spargrisarna och leta efter extra sedlar under madrasserna här inte. Ett sådant här bygge känns långt borta, tyvärr. Men hoppas kan man alltid. Det vore trots allt ett jättekliv för både hockeyn och staden.



Och nej, detta är inte ett tillfälligt instick... Jag är tillbaka - dock ljusår senare än planerat. Hoppas någon förlåter mig ;o)

Kommentarer
Postat av: MIB

Kul att du är tillbaka!



Håller med dig fullständigt när det gäller ståplats, som är ett måste. Jag har dock förstått att det finns ståplats med i planerna. Arkitekten som skissat på förslaget har fö. kommenterat alla de synpunkter som inkommit på bt.se. Hans kommentar ligger bland övriga under artikeln.



Men som sagt, det här är bara visioner. Vi kan ju dock hoppas att detta är startskottet för en bra diskussion om en framtida nybyggnad. Det behövs sannerligen!

2009-01-28 @ 08:23:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback



RSS 0.91


Bloggtoppen.se Sport bloggar BlogRankers.com Bloggportalen Sport bloggar